INFO OSEMMM!!:

PERGH OSEMMM!!

OWHHH OSEMMM!!

WOW OSEMMM!!

Teater Tun Siti Hasmah Mungkin Difilemkan


TEATER Tun Dr Siti Hasmah - 'Dari Hati Seorang Perempuan', yang kini dipentaskan di Istana Budaya bermula 9 November lalu, mungkin difilemkan bagi memenuhi permintaan ramai.

Penerbitnya, Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan berkata, beliau amat berpuas hati dengan prestasi persembahan pelakon dan respons positif daripada penonton setakat ini.

"Dua hari lalu, ada sepasang warga emas berbangsa Cina yang datang dari Ipoh hadir menonton teater ini. Respons sangat positif dan maka dari situlah saya menyemat sedikit impian untuk memfilemkan pementasan ini.

“Tetapi perkara ini masih perlu pertimbangan banyak perkara. Cuma dari sudut positifnya, lebih ramai rakyat Malaysia akan dapat menonton kisah di sebalik srikandi kebanggaan negara ini jika dapat difilemkan,” katanya semalam.

Beliau yang juga Pengerusi Eksekutif World Islamic Network Television (WINT) menambah, komitmen para pelakon dan krew sepanjang pementasan juga amat menyentuh dirinya.

Ujar beliau, sekiranya perancangan untuk memfilemkan kisah isteri bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ini berjaya, tawaran itu akan dibuat kepada pelakon-pelakon teater yang terlibat terlebih dahulu.

“Sudah tentu saya perlu menghormati dan menghargai mereka semua terlebih dahulu kerana mereka telah menunjukkan komitmen yang sangat tinggi.

“Lagipun mereka sudah faham mengenai cerita itu sendiri,” jelasnya yang juga merupakan suami kepada pelakon terkenal, Datin Paduka Umie Aida.

Tambah Khairuddin, walaupun terpaksa menunggu hampir setahun sebelum Dr Siti Hasmah memberi persetujuan kepada pihaknya mementaskan kisah hidup itu, Khairuddin tetap berpuas hati dengan kehadiran penonton.

“Apa yang mengharukan, walaupun teater ini dipentaskan pada hari bekerja, tiket hampir habis terjual setiap hari. Kalau Sabtu dan Ahad, tiket juga habis.

“Respons begini memang amat saya hargai kerana matlamat pementasan ini bukanlah semata-mata untuk mengaut untung tetapi lebih kepada untuk menghargai dan berkongsi kisah yang kita tidak tahu.

“Sebenarnya, Dr Siti Hasmah sebenarnya juga sehebat nama Aung San Suu Kyi,” katanya lagi.

Katanya lagi, pementasan ini memaparkan sisi lain hidup Dr Siti Hasmah sebagai ibu kepada tujuh permata hati dan juga sebagai doktor perubatan wanita pertama di Tanah Melayu yang berkhidmat untuk masyarakat.

Pada pementasan terakhir 19 November ini, pasangan Dr Mahathir dan Dr Siti Hasmah sendiri dijangka akan hadir untuk melihat bagaimana kisah hidup mereka dicoretkan di atas pentas teater kebangsaan rakyat Malaysia itu.

Dengan berbaki tujuh hari lagi pementasan, peminat boleh mendapatkan tiket-tiket yang dijual melalui laman sesawang www.ticket2u.biz.

Follow any responses to the RSS 2.0. Leave a response