INFO OSEMMM!!:

PERGH OSEMMM!!

OWHHH OSEMMM!!

WOW OSEMMM!!

6ixth Sense Tampil Album Konsep Ketuhanan


SELARI dengan aliran terkini, 6ixth Sense tampil dengan album terbaru berjudul ‘ Tentang Kita’ yang ternyata mewarnakan lagi industri muzik tanah air sekali gus memberi variasi kepada pendengar yang menginginkan kelainan dari semasa ke semasa.

Keunikan Tentang Kita dikeluarkan khusus sempena bulan Ramadan kerana berunsur kerohanian. Judul album dipilih kerana dianggap simbolik kisah hidup manusia yang mencari keredhaan Tuhan tidak mengira sama ada manusia itu berada dalam kesusahan atau dalam lambakan nikmat Tuhan.

“Penantian kami akhirnya membuahkan hasil kerana kami sudah lama menyimpan hasrat untuk melahirkan album penuh yang berkonsepkan kerohanian. Kami ingin menampilkan kelainan kepada para peminat namun lagu-lagu yang dimuatkan tidaklah terlalu mendalam,” kata vokalis 6ixth Sense,Adi ketika pelancaran album Tentang Kita di Tumis @5, Solaris Dutamas semalam.

Tambah Adi, dia berharap agar album tersebut mendapat sambutan yang baik daripada pendengar kerana berpendapat mesej yang cuba disampaikan tidaklah terlalu berat namun berkait rapat dengan kehidupan seharian manusia seperti kasih sayang terhadap ibu bapa, kedamaian, memohon bantuan Tuhan dan berselawat ke atas junjungan Rasul.

6ixth Sense menegaskan yang mereka bukanlah ingin berdakwah tetapi ingin mengingatkan diri sendiri dan mengajak para peminat untuk menyelami nadi asas kerohanian yang terdapat dalam album ini. Mereka tidak menafikan penghasilan album ini paling mencabar setakat ini kerana genre yang berlainan.

Album ini turut memuatkan single pertama yang menampilkan kumpulan nasyid Saujana yang berjudul Penerang Hati ciptaan Faiz Azizi Arlis atau lebih kenali dengan Gjie. Lagu ini mendapat sambutan positif dan semakin mendapat tempat di carta radio tempatan.

Lagu-lagu yang pernah dipopularkan oleh kumpulan nasyid tempatan iaitu Nowseeheart dan Hijjaz adalah antara lagu yang diberikan nafas baru oleh kumpulan 6ixth Sense dengan mengekalkan keunikan tersendiri mereka.

Penerbit Mujahid Abdul Wahab yang berpengalaman menerbitkan album 6ixth Sense sejak kumpulan ini sejak mula menempatkan diri dalam persada seni, diberikan kepercayaan untuk menyumbang idea kreatif bagi album ini. -GUA

Follow any responses to the RSS 2.0. Leave a response